הכשלון הוא הנצחון החדש

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 5/1/2012

מנהג חדש בא למדינה. פרקליטיו של דודו טופז מאשימים את התקשורת ב"חוסר חמלה", ותומכי שלמה בניזרי מאשימים את בית המשפט ב"שחיתות".

סנגוריו של האיש חסר החמלה ששלח בריונים "לכסח" את מי שלא נתנו לו במה תקשורתית מספקת לטעמו, אינם מרוצים ממידת החסד שנתנה לו אותה תקשורת בעת צרתו. הוא (באמצעות מוקירי זכרו), שכל הוויתו היתה ניצול התקשורת והשגת רייטינג, מאשים את התקשורת ב"חשיפת יתר" של מעשיו.

האחר, שהורשע במעשי שחיתות שעשה ביושבו במרום תפקידו הציבורי, מאשים את המערכת שחשפה והרשיעה אותו בניצול לרעה של מעמדה, ברדיפה ובשחיתות. ימים יפים.

אבל זה לא לגמרי חדש. בשנים האחרונות פותחה שיטה מרתקת שתפקידה להגן, ואף לרומם ולפאר, את המנהיג בעת נפילתו. על פי שיטה זו – הקטגוריה היא הסנגוריה החדשה, המתקפה הפרועה היא ההכאה-על-חטא החדשה, והכשלון הוא הנצחון החדש. זה רעיון מבריק, המביא את הענווה, הצניעות וההודעה בכשלון למקומות חדשים לגמרי.

כאשר מנהל, או מנהיג בכל מגזר אחר, נכשל בתפקידו עומדות בפניו, כמסתבר, שתי אפשרויות: האחת- להודות בכשלון, לקחת אחריות ולרדת מכסאו, ולו לזמן מה. איש זה סופג את מנת הביקורת המגיעה לו, ולוקח לעצמו פסק זמן מסויים להפנים, להפיק לקחים ולבנות עצמו מחדש. לעתים הוא "חוזר בגדול" לאחר זמן מה.

השניה- דרך אותה נוקט המנהל המתוחכם והמודרני יותר היא להתייצב אל נוכח פני העם ובבטחון עצמי שאין שני לו להכריז כי מדובר בעצם בהישג חסר תקדים, מלחמת לבנון השניה, קובע המנהיג, היתה הישג אדיר שעדיין לא זכה להבנה המתאימה! ההשקעות הכושלות שלנו בנדל"ן באוזבקיסטן היא ההשקעה הטובה ביותר לטווח ארוך! העובדה שהפסדנו חצי מהון החברה היא בעצם תכנית הבראה מתוחכמת שעדיין אינכם מבינים. מפקד שכשל במטלה שהוטלה  עליו מכריז: "אין פתרון צבאי לטרור".

ולמה לא לנקוט דרך זו? הציבור הוכיח פעמים רבות כי הוא מוכן "לקנות" כל אווילות, אם היא נאמרת בבטחון מספיק, ומעל הבמות הנכונות. למה לעבור את דרך החתחתים של הפקת לקחים והליכה את הכפור, אם במקום זה אפשר לקפוץ לתפקיד חדש, מתגמל ומפנק, כפרס על "הישגיך"? בפרק שכתבתי (וגנזתי בסופו של דבר מטעמי צנעת הפרט) לספרי "הספר, נכתב עבור מי שרצה לעבוד לפי הספר אבל לא ידע על איזה ספר מדובר", קראתי לתופעה המרתקת הזו "מדחי אל חיל"... שורה שלמה של בעלי תפקידים שסיבת קידומם העיקרית היתה- כישלונם הקולוסאלי בתפקידם הקודם.

הנוהג הזה, להשתבח בכשלונותיך, משתלם ומתגמל למרבה הצער. הוא נשען על הצורך של דירקטוריונים והנהלות להצדיק השקעות כושלות שאישרו בעבר, לכבס כביסה מלוכלכת "בבית" ולא להחשף לעיני המשקיעים והציבור במלוא קלונם. במקום זאת הם מתייצבים לצד הנכשל, מודים לו על שרותו המפואר, ומעניקים לו מענק פרישה נדיב.

כאשר אנו רואים את ההתנהגות הזו אצל מאמני כדורגל, אנחנו מגחכים. כאשר זה קורה אצל מנהיגים פוליטיים וכלכליים אנחנו "אוכלים" את הסיפור, ומהנהנים בראשנו בהסכמה.

אנקדוטה חביבה המדגימה את הגל החדש של "הכשלון הוא הנצחון החדש" היא הצעתו של הבלשן פרופסור גלעד צוקרמן בראיון ארוך ומנומק ב"7 ימים" (12.12.2008) , להכריז על העברית השגויה, המסורסת והמעוותת השגורה בפי חלקנו, כעברית "הנכונה", ולהתיר את השמוש בה. הוא עוד מרחיק ואומר כי מי שמתעקש על עברית תקנית הינו "שטוף מוח", וחי בעבר. במלים אחרות, הבה נהפוך את כשלוננו בהנחלת הלשון, להצלחה כבירה במחי שינוי ההגדרה.

זוהי כמובן שטות גמורה, שקל לראות את האבסורד בה אם מרחיבים אותה מעט, למשל אל המתמטיקה. כידוע גם בתורת החשבון אין עם ישראל, ובעיקר התלמידים שבינינו, מצטיין. מדוע אם כן לא נכריז כי לגיטימי להחליט כי 2+2 הם חמש, ולהתיר את השימוש בשגיאה כעניין לגיטימי? הרי השפה והמתמטיקה הם שני חלקים שלאותו שלם.

הבא נתרגל כולנו את הרעיון החדש: מדוע להתמודד עם כשלונות, אם ניתן פשוט להגדירם מחדש כהצלחות?

הגדרת הכשלון כהצלחה החדשה היא דרך מצוינת למנהל להמנע מלשלם מחיר, ולנסות לשרוד. אבל האם גם אנו , הצבור, יכולים לשרוד אותה?