רוצה להיות חבר של קבע

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 5/1/2012

גל המחאה הצרכני שאנו בעיצומו – מקוטג' ועד דירה- מעורר תקווה כי אולי מוכן הצרכן הישראלי סוף סוף לחרוג משלוות יומו, ואף לשים לבו לנושאים צרכנים מעיקים נוספים. היום אני רוצה להסב את שימת לב הצרכן הנדפק לאחת התופעות המעיקות יותר על כיסו, ועולה לו כסף רב מדי חודש: תופעת הקונה הקבוצתי.

אם יש לכם רצון למחות, מחו נגד כוחם הגדל והולך של מועדוני הקניה, המשיגים הטבות- על חשבונכם.

מחו נגד חברות הליסינג המכופפות את יבואני המכוניות ורוכשות מהם עשרות אלפי מכוניות בכל שנה במחירים זולים עד להדהים. מחו נגד חברות התיירות של "הדקה האחרונה", הרוכשות את כל מלאי המושבים הריקים במטוסים היוצאים ובאים לישראל, אוגרות אותם בכמויות אדירות ואינן מאפשרות לאיש מכם להשיגם אלא באמצעותן. מחו נגד כרטיסי האכילה במסעדות, המעניקות למחזיקים הנחה בעת התשלום. מחו נגד חברות הביטוח, נגד מנהלי קופות הגמל והפנסיה, הנכנעים לכוחן של קבוצות לחץ ומפחיתים את דמי הניהול שלהם, או תעריף ביטוח הבריאות שלהם באחוזים ניכרים.

צאו לרחובות, אתם האזרחים הרגילים שאינם מחזיקים בכיסכם את כרטיסי הכניסה לעולם הפלאים של הקופון, ההנחה הקבוצתית, או את מניות חברת הליסינג. אתם משלמים מכיסכם ישירות את הטבות-הפרא המחולקות בנדיבות לאחרים- ישירות מתוך כיסכם.

אתם משתתפים בחגיגת המחיר המוזל, אך לא כחוגגים. אתם המממנים.

יבואן הרכב הנאלץ למכור את מכוניותיו במחירי רצפה לרוכש הקבוצתי, נעלה בהתאם את המחיר לפרט התמים. הצרכן מן השורה נאלץ לשלוף את פנקס הצ'קים שלו ולכסות את ההפסדים שגרמו לו ליבואן הקונים הגדולים, המאוגדים. הפער יכול להגיע ל30%. במחיר ממוצע לרכב משפחתי העומד על כ-120,000 ₪, אתה הצרכן מסבסד את חברת הליסינג ב 30,000 ₪ - 40,000 ₪. תרומה נאה שכלל לא התכוונת להעניק, בודאי לא לטייקוני הליסינג.

כאשר מועדון רכישה  מצליח להשיג לחבריו דירות מיזם נדל"ן כלשהו, הוא זוכה בהטבות של מאות אלפי ₪ לכל דירה. הפער מגולגל מיד אל הרוכש התמים שלא השכיל להגיע ליריד הקניות עם חברים נוספים, ולהצמיד את האקדח הקבוצתי אל רקתו של היזם.

כאשר אתה רוכש כרטיס טיסה במחיר רגיל, אתה מסבסד את נסיעתו של הנוסע הקבוצתי היושב לצידך בעשרות אחוזים. אתה הוא המשלם את חופשתו המוזלת, והוא אף אינו מודה לך. המזון המוגש לו בטיסה- ממומן על ידך. המכונית השכורה המסיעה אותו משדה התעופה היתה אמורה להסיע אותך. החדר המפנק שהוא מקבל במלון- הוא החדר שלך.

דמי הניהול המנופחים שאתה משלם גוזלים מהפנסיה שלך מאות שקלים בחודש. אבל אל דאגה- הכסף הזה מרפד את הפנסיה של הרוכש הקבוצתי, ומאפשר לו חיי רווחה גם לעת זקנה.

הספקים אשר נואשו מלעמוד בלחץ הקונה הקבוצתי, מצאו להם טרף קל. האזרח התמים שכלל אינו מודע למרכיב הסבסוד הכלול במחיר שהוא משלם, אינו פוצה ואינו מוחה. הוא מודה לספק על פרורי חסד שהלה "זורק" לכיוונו:  מתנה קטנה מחברת הביטוח, שיפור קל במכונית שרכשת, תוספת קטנה למטבח בדירתך החדשה, מדריך "אירופה למטייל" לרוכש חבילת התיור. את המתנות הגדולות קיבלו האחרים.

צאו לרחובות ומחו. הפגינו נגד כוחם הבלתי מרוסן של קבוצות הרוכשים הגדולות. דירשו לדעת את גובה מרכיב הסבסוד שלהם, במחיר המוצר אותו קניתם. אתם משלמים מדי חודש מאות ואולי אלפי שקלים לטובת חגיגת הקניות של מועדוני הרכישה. כסף זה יכול היה לשמש אתכם לחינוך ילדיכם, לשיפור איכות החיים שלכם, או לפחות לרכישת אוהל איכותי יותר למאהל המחאה.