המחאה החברתית: גרסת הקונספירציה

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 5/1/2012

מחאהכזה אני: ציניקן וחשדן. כאשר אני רואה תופעה חיובית ויפה כמו המחאה החברתית המתרחשת לנגד עינינו, אני חושד מיד כי אינטרסים זרים בוחשים בקדירה, ומרוויחים ממנה. יתרה מזו- אני נוטה אוטומטית לחשוד שאותם גורמים אינטרסנטיים הם-הם שיזמו אותה. אני נוטה לחשוד מייד כי האנשים הטובים אשר נטו אוהליהם בשדרות רוטשילד הם כלי משחק אומללים בידי כוחות טמירים ונעלמים, המושכים בחוטיהם כבבובות משחק. אני יודע: זה לא יכול להיות. המוחים אינם נאיבים, והמחאה עממית ואוטנטית. אין שום סכוי שאני צודק, אבל מה אכפת לכם לשחק יחד איתי ב"נדמה לי"? הנה כמה סברות בלתי אפשריות: 

תאורית קונספירציה בלתי הגיונית בעליל גורסת שהמחאה נולדה כמבצע שיווק של חברות לייצור אוהלים. מוצר אפור ומשעמם, הנמכר במשך השנה בכמויות מזעריות לטיילים-לייט, מתאים בדיוק לתא המטען של הג'יפ העירוני של בני-מעמד-הביניים-שאינם-גומרים-את החודש. לפתע הופך המוצר האפרפר הזה ללהיט ענק, לקמע  המהפכה,  לסמל סטטוס. מאז מבצע תפוחי האדמה הנפלא שיזמה מקדונלדס לא נראה כאן מבצע שיווק מבריק כל כך. שאפו.

ואולי המחאה היא  יוזמה מתוחכמת של  המעסיקים להורדת עלויות העבודה- למעשה המס המוטל על הדלק הוא בעצם מס חברות עקיף וחמקני שהיטיבה הממשלה להסוות. גם הציבור הרחב המוחה נגד ייקור הדלק יודע בלבו שאת הדלק – כולל מס הבלו- לא הוא משלם, אלא מעסיקיו! בני מעמד הביניים מרבים לנהוג ברכב שעלותו משולמת במלואה על ידי המעסיק. המחאה נגד ייקור הדלק על ידי המוחים היא סמלית אם כן יותר מאשר מעשית מבחינתם. מי יהנה מהוזלתו של הדלק? המעסיק! אכן, תחכום יתר.

אין ספק: כרישי הנדל"ן הם-הם שיזמו את מחאת הדיור. הצלחת המהלך מוכיחה זאת- המחאה הובילה להחלטת ממשלה על מכירת קרקעות זולות לבניית דירות להשכרה. מי יקבל קרקעות אלה במחיר אפסי, ובכמויות אדירות?  האם משפחות המוחים יגשו למכרז על רכישת מאות דונמים לבנייה? לא ולא. ההחלטה תעשיר עוד יותר את הטייקונים, כרישי הנדל"ן, היזמים הגדולים, בדיוק כפי שקרה בימי הדחפור של אריק שרון.

או אולי חברות התקשורת אדירות הכוח ורבות התושיה הן העומדות מאחורי המהלך המבריק- חוסר היכולת "לגמור את החודש" נובע לא מעט מן העלות החדשה הנופלת על מעמד הביניים בעשור האחרון: עלות התקשורת. זוהי עלות שלא נכללה בסל הקניות של משפחת מעמד בינוני אופיינית לפני עשר שנים, ואינה באה לבטוי מלא במדד המחירים לצרכן. הילד רוצה טוקמן. הילדה לוקחת לבית הספר את האייפון שלה. האמא והאבא מדברים, מסמסים וגולשים שעות ארוכות בחודש. המשפחה כולה יושבת לראות טלוויזיה באמצעות הלווין, או הכבלים וכולם משתמשים כבדים באינטרנט. 1,000-1,500 ₪ לחודש מחליפים ידיים ומעיקים על תקציב המשפחה כפי שלא העיקו מעולם. בשנים האחרונות הצליח שר התקשורת ללחוץ על החברות להוריד מחיריהם, והוא מאיים להמשיך ולהסיר את קנסות היציאה. המחאה אם כן היא נקמתן של חברות התקשורת! סיוע ממשלתי למשפחות הצעירות יאפשר להם לשדרג לאיי-פון 5, להגדיל את נפח הגלישה, ולהרחיב את רכישת ערוצי הHD בטלוויזיה.

אבל תאורית הקונספירציה הפשוטה והמדהימה מכל מייחסת א המחאה החברתית ליצרני מזון מהיר ומסעדות- שמעתי שמכירות הפיצה ושאר מסעדות המזון המהיר שסביב שדרות רוטשילד עלו פלאים, ויש אף אומרים  שהם התעשרו מרעבונם של המוחים. לא רק הצבא צועד על קיבתו. גם המחאה החברתית זקוקה לשמן על גלגליה. רצוי שמן זית, עם זעתר וקצת חמוצים.

כל הנ"ל לא יתכן כמובן, אלא משל הוא.