כותרת

מאת: מיטל קארה-פוליאק

נכתב ב- 28/8/2012

מיטל קארה  מנהלים רבים טועים לחשוב כי ניהול ע"פ יעדים הינו תחום השמור לעולם המכירות, אך לא כך הוא הדבר.

  ע"פ תורת המטרה, ניתן להסביר את מרבית ההתנהגויות האנושיות ככאלו שכוונו להשגת מטרה. בעצם, מוטיבאציה היא מנגנון   המקשר בין התודעה לבין פעולה תכליתית המכוונת להשגת המטרה. כאשר ישנו יעד המוגדר בלוח זמנים נתון הוא מהווה מטרה המפעילה התנהגות ומאמץ אנושי. מכאן שהגדרת מטרות הינה אפקטיבית ורלוונטית לכל תחום שנעסוק בו.

העולם מלא בדוגמאות על אנשים שהצליחו להגיע להישגים מדהימים לאחר שהציבו לעצמם מטרה. דוגמא מופלאה לכך הוא בזה נבבו. בזה הינו בחור עיוור שעלה לארץ מאתיופיה והציב לעצמו, יחד עם חונך שליווה אותו מפרויקט "אתגרים" לרוץ  ריצת מרתון. לאחר שהצליח לרוץ ריצת מרתון סימן לעצמו מטרה נוספת, לייצג את ישראל באולימפידת הנכים בביג'ין. לאחר אימונים קשים ותחרויות רבות הצליח בזה להשתתף באולימפיאדה ואפילו דורג בין המקומות הראשונים. לאחר שבזה עשה את הכמעט בלתי ייאמן והצליח לרוץ ריצת מרתון באולימפיאדה הוא סימן לעצמו מטרה נוספת, להגיע לפסגת הר האוורסט. גם את המטרה הזו הצליח להשיג.

בשגרת העבודה נוהגים עובדים ומנהלים להגדיר לעצמם ולאחרים מטרות. מה הופך את הצבת המטרות לפעולה אפקטיבית?

  • עצם הצבת המטרה הופכת את האדם למחויב לה והיא מהווה גורם מניע עבורו.
  • הצבת מטרות ממקדת את תשומת הלב בהיבטים מוגדרים של המשימה ומפחיתה הסחת דעת של גורמים שאינם רלוונטיים לביצוע.
  • הצבת מטרות משפרת את הביצוע ומאפשרת באמצעות השוואה בין רמת הישגים בפועל לבין מטרות רצויות זאת באמצעות הפקת לקחים ולמידה מתקנת.

יחד עם זאת, לא כל מטרה מגיעה לכדי מימוש והצלחה. מה עושה את ההבדל בין מנהלים שמשיגים את מרבית המטרות שהציבו לאלו שלא? להלן מס' קריטריונים להצבת מטרות שניסח לוק (1968):

1. היעד צריך להיות מוסכם ומקובל על העובדים- השגת יעד קשור בקשר ישיר להערכה עצמית של העובד. מנהל ש"מפיל" על העובד את היעד עלול לייצר חוסר בטחון ואנטגוניזם.

2. הגדרה ברורה של המטרה- מטרות המנוסחות בערפול לא יסייעו לנו. יש להגדיר בפירוט, לאן פנינו מועדות.

3. רמה גבוהה אך אפשרית של קושי ואתגר במשימות- רמה נמוכה מידי (שווה או קרובה לתוצאות הקיימות בהווה) לא תייצר דרבון. רמה קשה מידי (לא ריאלית) תייצר תסכול וויתור מראש.

4. משוב ישיר  על אופן הביצוע ותוצאותיו- על העובד להיות מודע בכל רגע נתון לרמת הביצוע הנוכחית ביחס ליעד. משוב שניתן תוך כדי העבודה מאפשר גם תיקון של ההתנהגות בכל זמן נתון.

לסיכום, הצבת מטרות הינה כלי עבודה אפקטיבי ביותר למנהל. הצבת מטרות בצורה לא נכונה עלולה לייצר תסכול ולחצים משתקים אך הצבת מטרות נכונה מאפשרת לעובדים ולמנהלים לפרוץ קדימה ולהצליח.

בהצלחה!