על נתינה והדדיות

מאת: מיטל קארה-פוליאק

נכתב ב- 28/8/2012

התורה מתייחסת לחודש ניסן (החודש שבו חל פסח) כראש השנה. חודש ניסן הוא החודש בו התרחשה יציאת מצרים, האירוע המכונן שמיד לאחריו התהווה העם היהודי וקיבל את התורה– ולכן הוא למעשה הראשון בחודשים. אז הרשו לי להתחיל באיחול חגיגי- שתהיה לכם שנה מלאה בנתינה!

כמנהלים, בתהליך גיוס העובדים וגם במהלך העבודה השוטפת אנו נוהגים לשאול, מה אני אקבל מהעובד שלי-

  • מה התועלת שיביא לי ולארגון?
  • עד כמה הוא יתאמץ עבורי ועבור הארגון?
  • עד כמה אכפתי הוא יהיה?
  • עד כמה אמין הוא יהיה?

כל השאלות הללו נכונות ומובנות, יחד עם זאת, השאלה הנכונה יותר, גם במובן הארגוני והעסקי הוא- מה אתם תתנו לעובד שלכם?

נטייה פסיכולוגית שהינה כבעלת השפעה חזקה ביותר על האדם הינה הנטייה להדדיות. הצורך האנושי להחזיר לאחר/לסביבה על היחס שקיבלנו- "עין תחת עין" וגם "טובה תחת טובה". תוך רצון מובהק להחזיר טובה גדולה מזו שקיבלתי, ולעיתים עד לתגובה לא פרופורציונאלית ממש.

הראשון שהתייחס לנטייה זו כמשמעותית הוא הפסיכולוג אלברט בנדורה שכבר בשנות החמישים כתב על הנטייה של בני אדם לחקות את הסביבה. הוא ערך את "ניסויי בובת בובו" ("ניסוי בנדורה") שהראה כי ילדים שצפו במבוגר שהיכה בובה, נטו בהמשך להכות בובה בעצמם, יותר מאשר ילדים שצפו במבוגר שלא היכה בובה. מחקר אחר גילה כי נבדקים בניסוי נטו לקנות כרטיס הגרלה מאדם שקנה עבורם משקה "קולה" גם אם אותו אדם נהג בהם קודם בצורה לא אדיבה וגם אם נהג בצורה אדיבה. בובת בובו

חקר נטייה זו התפתח למגוון תחומים- חינוך, פסיכופתולוגיה, שיווק, עסקים וגם לתחום הניהול והנעת עובדים- מנהלים שמביעים אכפתיות ומתאמצים עבור העובדים שלהם נהנים מהרתמות גדולה יותר בעבודה. לדוגמא- עובד שהמנהל שלו הביא למשרד קפה/ עוגיות/ או כל פינוק אחר שמותאם במיוחד לטעמו של העובד, יזכה עוד באותו היום להירתמות גדולה מהרגיל בכל בקשה שיבקש. דוגמא אחרת היא עובד שזכה להעלאה בשכר או הטבה אחרת מבלי שביקש זאת מיוזמתו, ירגיש צורך לתת מעצמו ולהשקיע מעל ומעבר.

סוג אחר של נתינה שחשובה במיוחד ליחסי עבודה היא נתינה אמון! עובד שזוכה לאמון המוצהר של מנהלו ייתן בו אמון חזרה ויפעל להצדיק את האמון שניתן בו.

נשמע לכם מוכר?

היזכרו במצבים בהם נתנו בכם אמון (הורים, מורים, מפקדים בצבא) ועד כמה האמנתם אתם באותם האנשים. היזכרו במצבים בהם חשתם שמישהו מתאמץ עבורכם, עד כמה רציתם לתת לו בחזרה.

ולסיום, הנטייה להדדיות היא אחת הנטיות החברתיות היפות ביותר שיש לנו. נצלו אותה לטובה!. חג שמח J