פורמט חדש: "השרדות תקשורת"

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 5/1/2012

הישרדותבדרך כלל אני שומר רעיונות טובים כאלה לעצמי. אני מגלה סודות מסוג זה רק למי שחתם לי על הסכם סודיות, או לפחות נשבע לי שלא יגלה. אחרי הכל, רעיונות טובים כאלה לא צומחים על העצים, והם שווים מליונים. מליונים, אני אומר לכם! אבל אתכם אני מסכים לשתף. אתם נראים לי בסדר. תגנבו לי את הרעיון? אז תגנבו. אני אקח את הצ'אנס.

הרעיון הוא לפורמט של תכנית ראליטי חדשה. משהו שיהפוך פה את העולם, ויעשה באז מטורף: "השרדות תקשורת".

אני אסביר.

באודישנים אשר קודמים להעלאת התכנית יאותרו לפחות 3 ערוצי תקשורת הנמצאים תחת סכנת הכחדה (ממש לא קשה למצוא אותם). למשל: אחד שהיה פעם מספר אחת בתחומו, הגדול במדינה, אך לא ידע למצב את עצמו כראוי, ואיבד את עולמו. הוא החליף בעלים הזויים כמו גרביים, ניסה פורמטים בזיגזג, ומצא עצמו על עברי פי פחת.

השני נהג בהפקרות כספית, בזבז כספים על "טאלנטים", יצר תכניות נמוכות-מצח שאיש לא רצה לראות, ונותר חייב מליונים לבעלי הזכיון. זה לא שהוא לא מוכן לשלם את חובו. הוא רק מבקש שיוותרו לו על החוב.

עוד אחד גוסס לו לאיטו תקופה ארוכה, מתעקש לבטא עמדות קיצוניות וחד צדדיות, אשר השניאו אותו על מרבית הציבור. הוא ממשיך להתעטף באצטלת 'האנשים החושבים', אך בלבו פנימה יודע את מצבו העגום.

כל אחד משלושת הערוצים העולים לגמר יצטרך להתמודד על ליבו של הקורא-צופה-גולש הישראלי, ולשכנע אותו כי הוא, ורק הוא ראוי להישרד. המנצח המאושר יזכה במימון ביניים, ובתקופת חסד של שלושה חדשים, לפני שייסגר סופית.

אפשר בקלות לדמיין את המאבק רווי התככים והיצרים אשר יתפתח בין השלושה. כל אחד יחבור לשני, וינסה להדיח את השלישי. כל אחד "ילכלך" על משנהו וינסה להשיג חומר מרשיע  ו"צהוב" כדי להוכיח עד כמה מתחריו "צהובים".

לחצי הגמר יתיצבו שלושתם, וינסו להסביר לנו עד כמה סגירתם היא פגיעה בדמוקרטיה. אסור לסתום את הפה לערוץ תקשורת, יאמרו. איך אפשר להותיר את האזרח הישראלי כשהוא חשוף ל337 ערוצים בלבד, באינטרנט בטלויזיה וברדיו! איך נקים פה דור של אנשים בעלי מחשבה עצמאית ויכולת שיפוט, אם ירדו מהמסך תוכניות תרבות עמוקות תוכן כפי שהערוצים העתירו עלינו? מי ירים את נס השטחיות? מי יפאר את הבינוניות העממית? מי יתחרה על ליבו של המכנה המשותף הנמוך ביותר? התרבות העברית בארץ ישראל תפגע קשות ללא תכניות מקור הנקראות "Wipe-In", "The Noise", או שמות דומים.

בתכנית הגמר יפעילו 2 המתחרים הפינליסטים את תותחיהם הכבדים: קשרי הון-שלטון-עיתון. ערוץ-ערוץ בתורו יביא לשידור את שועי הארץ אשר יתנו עדות אופי, ויוכיחו כי אין כל תמיכה של שועי ארץ בערוצים אלה, ושהם בלתי תלויים, חסרי פניות וחסרי אג'נדה, מלבד אג'נדת הרדידות והסקופ.

כמובן, יש כמה נקודות בעיתיות: לא קל למצוא מנחה שאין לו איזה קשר גלוי או סמוי כזה או אחר עם כתב כזה או אחר, או פפראצי חביב של ערוצים אלה, האמור לכסות את מעשיו מחר בחוף מציצים עם החתיכה הבלתי מזוהה שלקח אותה אתמול לבר, אבל אף אחד לא צילם.

לא יהיה קל למצוא גם חבר שופטים תואמי צדי-גידי-משה-מירי, אשר אין להם אינטרס כלכלי כלשהו בערוצים אלה, או רחמנא ליצלן- במתחריהם. מי יבדוק את ביצועיהם של ערוצים אלה, ויגיד לנו, הצופים חסרי ההבנה והקשרים, עד כמה אומרים ערוצים אלה אמת, ועד כמה הם משרתים אינטרסים של כוחות אפלים המנצלים את תמימותנו? מי יאפשר לנו, היושבים בבית ונושמים תקשורת לתאבון, לדעת מי ראוי ומי אינו ראוי לאמוננו? מי יגלה לנו מי הוא המחדיר למוחותינו מסרים תת-מודעים של פרסומת סמויה, או "תוכן שיווקי" בשמה המכובס? מי יאיר את עינינו במקורות המימון המפוקפקים של ערוץ כזה או אחר, המכוונים את מסריו ומושכים בחוטי כותביו?

טוב. אני לא סגור על כל הפרטים. ברור שיש עוד מה ללטש. אבל תסכימו איתי שזה רעיון גדול, שיכול להציל את הדמוקרטיה, או לפחות- את בעלי המניות.

"השרדות תקשורת". לכו על זה!