כותרת

מאת: אליעוז רבין

פורסם ב"עדיף" - 15/11/2012

לענף הביטוח, פרויקט ראוי לפירוק והרכבה מחדש, דרוש רפורמטור. האם אנשי הביטוח יובילו מהלך שכזה בענף הזקוק לניעור?

כחלוןהשר כחלון נחשב קונצנזוס בקרב ציבור רחב. אני בטוח שגם בקרב אנשי הביטוח, כמו בכל ציבור אחר, מחאו לשר כפיים כאשר הפחית את דמי הקישוריות, ביטל את ההתחיבויות ארוכות הטווח, והפריד לחלוטין בין רכיבי המוצר השונים בענף התקשורת: תשתית ההובלה, מכשירי הקצה והקו. הכל היללו ושיבחו את הנחישות בה פעל השר לפתיחת השוק לתחרות אמיתית, לפישוט המוצר ולהעברת השליטה ללקוח.

השר כחלון הודיע על עזיבתו את תפקידיו הציבוריים, ובכך אבד לנו רפורמטור. לו היה נשאר בתפקידו היה ודאי יכול לבחור לו את ענף הביטוח כפרויקט הבא לפרוק והרכבה מחדש. כמובן שלשם כך היה צריך להתמנות לתפקיד רלוונטי, אבל לצורך הרעיון נתעלם מקטנות...

מה יכולה "הרוח הכחלונית" לעשות בענף הביטוח? הרבה מאד. הנה כמה רעיונות:

- הפרדה בפוליסה בין מחיר המוצר למחיר השרות. מדוע על קונה פוליסת רכב, למשל לשלם מראש עבור כל השרות שהוא עתיד לקבל מסוכנו כשזה גלום בפרמיה? הלא יש סיכוי סביר שלא יזקק כלל לשרותי הסוכן במהלך שנת הביטוח. אחרי הכל שכיחות התביעות ברכב הנה בסביבות 30% בלבד! מצד שני, מדוע יפסיד הסוכן כסף על לקוח המרבה לצרוך שרות? קריאות שרות תכופות עולות לסוכן כסף רב, שאין עליו פיצוי. יתרה מזו, דרך כלל הסוכן כבר צרך את תקבוליו מן הפוליסה, ואינו יודע כמה עליו "לשים בצד" עבור שרות עתידי ללקוח.

- פרסום "טבלת עלויות שרות מומלצות" אותם יוכל נותן השרות לגבות מהלקוח. כתיבת מכתב. יעוץ טלפוני. ביקור בית, טיפול בתביעה, יעוץ, לכל אחד מאלה ינקב מחיר. הלקוח יוכל לשקול אם רצונו לצרוך את השרות אם לאו, והסוכן לא יצטרך לממן מכיסו את סל השרותים שהוא מעניק ללקוח. זה נכון בבנק. זה נכון במוסך. זה נכון אצל הרופא, וזה נכון גם בביטוח.

שיטה זו תיצור בין השאר אפשרויות חדשות ומפתיעות. כך למשל יוכל הלקוח לרכוש פוליסה ישירה ומוזלת, ולבקש מסוכן מקצועי שרות בתשלום במהלך הדרך.

- פרוק חבילות המוצרים הכרוכים זה בזה. מדוע עלי לרכוש ביטוח נגד גניבת רכב, כאשר אני מעוניין בביטוח נגד תאונה? ההחלטה "מה הולך עם מה" כלומר איזה מוצר עליך לרכוש יחד עם מוצר אחר היא פטרונית, ומשרתת אינטרסים כלכליים של היצרן, לא של הצרכן. החופש לרכוש כל רכיב בנפרד חייב להיות מוחלט, ולכל רכיב תמחור משלו. ירצה יצרן לעודד רכישת יותר ממוצר אחד? יעניק הטבות, חבילות, מבצעי 1+1 או כל דרך שיווקית שיבחר. אך ההחלטה תהיה בידי הלקוח.

אפשר להעלות רעיונות "כחלוניים" כהנה וכהנה, אבל אין למי. כחלון הודיע על עזיבתו. אין עוד כחלון בסביבה.

האם יש למובילי ענף הביטוח הכח לעשות מעשה דומה בענף שלהם? האם יכולים אנשי הביטוח להיות "כחלונים" בענף שכה זקוק לניעור שכזה?