Singularity- המדע החדש

מאת: אליעוז רבין

פורסם ב"עדיף" - 10/1/2013

singularityהמחצית השניה של המאה ה-20 הביאה איתה את המהפכות הגדולות ביותר בתולדות האנושות, ובקצב הולך וגובר. ברפואה, בתחבורה, בבידור, למעשה כמעט בכל תעשייה חלו שינויים בעצמה שהאנושות לא חוותה מעולם. הגדולה במהפכות היא כמובן המהפכה הדיגיטלית. מהפיכה זו אפשרה את התפתחות המחשוב, הטלפוניה והתקשורת. מדובר בדרמה של ממש אשר שנתה את כלל הסביבה בה אנו חיים, ואפשרה לנו לחוות ולבצע דברים שלא שיערנו את קיומם.

והנה, מבשרים לנו המדענים, מתפתחת הדרמה הבאה, והיא גדולה ועצומה מכל מה שידענו: התפתחות מדע ה- Singularity. מדובר בפשטות במדע המנסה לחזות את משמעות ההתפתחות הבלתי נמנעת של החיבור "אדם ומכונה" בעתיד הקרוב. נדגים זאת כך: אם חלילה נזקקת להשתלה של יד ביונית חדשה, האם אתה עדיין "אתה"? ואם הושתלו בך 2 ידיים כאלה? ורגל? ולב מכני ממוחשב? במלים אחרות עד מתי יחשב האדם המתממשק עם מכונה לאדם עצמו, ומתי יחדל להיות "הוא" ויהפוך ישות חדשה?

מה תהיה ההשפעה של השתלת מוח מכני-ביוני-ממוחשב על אישיותך?

המהלך הוא דו כיווני: גם המכונות של ימינו הולכות ומאמצות תכונות אנושיות. בינה מלאכותית, רובוטיקה, Augmented reality ועוד. לפני כשבועיים הצליחה אשה משותקת להניע רובוט באמצעות העברת פקודות בכח מחשבתה בלבד. נעשים נסיונות רבים בהשתלת תאי עצב ביולוגיים במחשב, להגבר עצמתו ומהירותו.

לאט-לאט ילכו ויטשטשו הגבולות שבין אדם ומכונה, וככל הנראה, על פי תחזית מדעני ה Singularity  בסביבות שנת 2040 לא ניתן יהיה להגדיר עוד מיהו "אדם" ומהי "מכונה".

המדע הזה מערב הנדסה גנטית, רפואה מתקדמת, מדעי מחשב ולא פחות מזה דיונים אתיים ומוסריים. האם יהודי ש60% מגופו "מכונה" יהיה רשאי לאכול בשר וחלב? האם נתבקש לחתום על כרטיס א.ד.י שיאפשר לנו לתרום את אברינו המכניים למכונה אחרת? האם תחנות ההטענה המיותרות של "בטר פלייס" יוסבו לתחנות הטענה לאדם החדש?

בשורה מעניינת היא שמרכז הפיתוח וההתפתחות של מדע חדש מלהיב ומפחיד זה הינה ישראל  דווקא (למתעניינים: נסו להתקבל לקבוצת Singularity Israel  בפייסבוק). מדענים מבריקים בני עשרים וקצת בעלי תארי דוקטור  מפעילים כאן את כישוריהם ואת הידע העצום שלהם במדעי המוח, ברובוטיקה ובמתמטיקה לפיתוח עולם חדש ומדהים.

חשבו על ההשלכות על עולם הביטוח: האם עדיין ידובר ב"ביטוח חיים"? מהו ביטוח הבריאות המומלץ ל'אדמכונה' כזה? האם נשלם קצבת סיעוד למי שיכול פשוט להחליף את חלקיו התקולים בחלקים חדשים (מקוריים או תחליפיים, אגב?). האם עדיין נעסוק בהבדל שבין "ביטוח רכוש" ל"ביטוח חיים"? האם נתחיל לראות סעיף "חדש תמורת ישן" גם בביטוח חיים?

מאילו "סיכונים מיוחדים" תוחרג הפוליסה של 'אדמכונה' כזה? מה יהיו מקדמי הקצבה החדשים שלו? האם נדרוש התקנת אימובילייזר בגופו?

איני מעז אפילו להעלות כאן לדיון את השאלה מי בדיוק ינהל את ענף הביטוח...

ההומור אינו יכול להסתיר את המשמעות מרחיקת הלכת של התפתחות דרמטית זו. קיימת הסכמה בקהילת המדע עולמית כי זהו המדע החדש, וכי את השלכותיו (שחלקן כבר מורגשות כיום)  נרגיש בעצמה כבר בשנים הקרובות. יהיו לכך השלכות בלתי נתפשות על גם ההתנהלות האנושית, על תוחלת החיים וסגנונם, ועל המשמעות הפיננסית של חיינו.

לא מוקדם מדי להתחיל להרהר בעניין.