עבודת צוות סינרגטית

מאת: מיטל קארה-פוליאק

נכתב ב- 2012

teamworkבמאמר האחרון התייחסנו לנטוורקינג ככלי לבניה ופיתוח של קשרים בינאישיים לצורך קידום מטרות עסקיות או ארגוניות בתוך או מחוץ לארגון. במאמר הנוכחי ברצוני להתייחס לצוות הגרעיני- בתוך צוות עבודה יחסי העבודה חייבים לענות על מס' תנאים חשובים על מנת שהצוות יהיה צוות סינרגטי, כלומר על מנת שאחד ועוד אחד מחברי הצוות יתן תפוקה גדולה משתיים.

עובדה ידועה היא שבני אדם אינם מנצלים אלא רק חלק מהפוטנציאל הגלום בהם. הדבר ניכר עוד יותר כאשר מס' בני אדם מתבקשים לעבוד יחד כקבוצה. וברוב צוותי העבודה התפוקה של כל חברי הצוות תהיה נמוכה מזו שתתקבל אם נחבר את תפוקת העבודה של כל אחד מהחברים בנפרד. הפוטנציאל הגלום בעבודת צוות סינרגטית הוא עצום, כל חובב כדורסל עד לכוחה של עבודה כזו, כאשר כל שחקן מביא לפרקט את יכולותיו אך גם נותן לחבריו לבוא לידי ביטוי. לעומת זאת, קבוצת כוכבים שאינה עובדת כצוות יכולה להיכשל כישלון חרוץ.

אז איך עושים זאת? איך בונים צוות סינרגטי? לפני שנתחיל, גיורא אילון  (1989) הגדיר שלושה תנאים מקדימים שחייבים להתקיים על מנת שנוכל להגיע לעבודת צוות סינרגטית-

  1. ראשית חייבת להתקיים מטרה משותפת ברורה ומוסכמת שאליה ינותבו מאמצי הצוות- צוותים חדשים זוכים להגדרה ברורה יחסית של המטרה. יחד עם זאת, גם צוותים ותיקים זקוקים פעמים רבות לתזכורת ויישור קו לגבי המטרות המרכזיות שלפניהם. לעיתים קרובות תהליך עבודה שנוצר במקור ככלי להשגת המטרה הופך בראשם של החברים למטרה עצמה. לדוגמא, צוות שירות שהופך את תהליכי האדמיניסטרציה שלו למרכז ולמטרה וכך לעיתים שוכח כי המטרה היא שביעות רצון הלקוח.
  2. אקלים של אמון המאפשר שיתוף פעולה תוך עימות בונה- אווירה בה ברור לחברי הצוות כי טעויות שיעשו לא יזקפו לרעתם אינה משהו שהוא מובן מאליו ותפקיד המנהל קריטי ליצירת אווירה כזו. על חברי הצוות להאמין ולחוות ביומיום בתקשורת פתוחה ומשתפת.
  3. מבנה ותהליכים המאפשרים תקשורת קלה לקבלת החלטות ופתרון בעיות- מעבר לאמון הרגשי יש לבנות בקרב חברי הצוות שגרות ותהליכי עבודה שיאפשרו העברת אינפורמציה בקלות ובמהירות. הטכנולוגיה הקיימת מהווה פלטפורמה מעולה לתקשורת רבת משתתפים ואליה יש להוסיף ישיבות ופגישות ממוקדות פתרון.

צוות בו מתקיימים תנאים אלו נוכל לפתחו לכדי צוות סינרגטי. את עקרונות התהליך לפיתוח הצוותי נפרט כאן .

עד כה התייחסנו לבניית צוות עבודה סינרגטי, כלומר על מנת שאחד ועוד אחד מחברי הצוות ייתן תפוקה גדולה משתיים. הגדרנו שלושה תנאים מקדימים שחייבים להתקיים על מנת שנוכל לשאוף לעבודת צוות סינרגטית-

  1. מטרה משותפת ברורה ומוסכמת שאליה ינותבו מאמצי הצוות
  2. אקלים של אמון המאפשר שיתוף פעולה תוך עימות בונה
  3. מבנה ותהליכים המאפשרים תקשורת קלה לקבלת החלטות ופתרון בעיות

גיורא אילון הגדיר את העקרונות העומדים בבסיס תהליך בנייה של צוות סינרגטי. תהליך שכזה מלווה ע"י יועץ ארגוני דרך מפגשי הדרכה והטמעה.

עקרון 1- זה באחריות המנהל- פיתוח הצוות כצוות עבודה סינרגטי חייב להיות חלק מתחומי האחריות השוטפים של מנהל הצוות. זאת בניגוד למנהלים אשר "מפנים זמן" לגיבוש צוות רק במצבי משבר.

עקרון 2- כאן דרוש מנהיג- פיתוח צוות סינרגטי מחייב נוכחות של מנהיג ולא עוד מנהל. כזה שישאף לשינוי ושיפור מתמיד וידע להעשיר את תהליכי השינוי ברובד ערכי ורגשי.

עקרון 3- למידה מתמדת- צוות סינרגטי הינו צוות השואף לשיפור מתמיד ואילו שיפור מחייב תהליך למידה. בצוות סינרגטי, אם כן, יש צורך במכניזם לזיהוי הבעיות בעבודת הצוות ופיתוח פתרונות לאותן הבעיות.

עקרון 4- תהליך מותאם אישית- לכל צוות ולכל ארגון יש את הצרכים המיוחדים שלו. השלב הראשון של פיתוח צוות חייב להתחיל באבחון של הצרכים הייחודיים של הצוות.

עקרון 5- אחריות משותפת- לאחריות המנהל על פיתוח הצוות שותפים כלל חבריי הצוות, החל משלב האבחון ולאורך כל תהליך הפיתוח.

כלי העבודה המרכזי לפיתוח עבודת צוות סינרגטית כולל ארבעה שלבים שחוזרים על עצמם באופן מחזורי ומכונה- "מחזוריות השיפור המתמיד". השלבים במעגל הינם- אבחון עצמי, גיבוש תוכנית פעולה, יישום, הערכה.