מכונה הכותבת פשוט

מאת: אליעוז רבין

פורסם ב"עדיף"- 24/4/2013

מכונת כתיבהמהפיכת הפישוט הניהולי העוברת על עולם העסקים מרתקת מהרבה בחינות. היא מביאה לחשיבה חדשה בשדרות הממשל של מדינות רבות, אצל גופי תקינה, במערכת המשפט וכמובן- בחברות עסקיות. ההבנה ש"פשוט" (תהליך פשוט, שפה בהירה)  הוא זול יותר לתפעול מקובלת כבר על רב העולם העסקי, ולצידה מחלחלת ההבנה כי אפשר בדרך זו לחסוך כסף רב גם במניעת סיכונים פיננסיים, ובהקטנת העלויות המשפטיות של טיפול בלקוח זועם.

הפישוט הניהולי חדר גם לתפיסת בטחון העורף, והוא מהווה נדבך בבניית החוסן הלאומי: אין ספק שאזרח היודע מתי ולאן לפנות בעת חרום הוא אזרח רגוע יותר. בעת התקפה על העורף, הפישוט הניהולי מציל חיים. פישוט הוא גם מרכיב חיוני בהנגשת זכויות הנכים והמוגבלים: בישראל למשל פועל משרד העבודה באמצעות זכיין חיצוני להנגשת זכויות הנכים באמצעות פישוט לשוני. במלים אחרות- גם אדם מוגבל בשכלו זכאי לדעת מה הן זכויותיו!

אבל אחד ההבטים המרתקים ביותר של התפתחות הפישוט הניהולי בא לידי ביטוי במימד הבלשני-טכנולוגי. בלשנות חישובית היא מדע חדש יחסית, המנסה להבין את תבניות השפה, ולבנות מכונות הכותבות פשוט. באמצעות בניית אלגוריתמים מורכבים, מנסה הבלשן החישובי לעקוב אחר דפוס עיצוב המסר של המוח האנושי, ולחקות אותו. כך למשל גילה צוות בראשות פרופ' משה קופל מהחוג לבלשנות חישובית באוניברסיטת בר אילן כי על פי מבנה השפה, ברור שהתנ"ך חובר על ידי מספר מחברים שונים, בתקופות שונות. פרופ' אלון איתי מהפקולטה למחשבים בטכניון מטפל בשיטות סטטיסטיות לעיבוד שפות טבעיות, וכמותם עוד רבים אחרים.

מכונות הכותבות פשוט הן אתגר אינטלקטואלי וטכנולוגי  מאז שנות ה70 של המאה הקודמת. צמד החוקרים Flesch–Kincaid קבעו ב1975 כמה חוקים בסיסיים לקביעת מידת פשטותה של השפה. המדד שבנו ("readability test" ) עוסק בעיקר באורכם של המשפטים בטקסט.

Google פיתחה את Google Translate. ע"פ תגובות המשתמשים, לפנינו עוד דרך ארוכה מאד עד לפיתוח יכולת ראויה להבין שפה אחת ולהמירה לשפה אחרת.

לאחרונה השיק נער בן 15 ישום לטלפון חכם בשם Trimit, הקורא אוטומטית מיילים ארוכים- ומקצרם. איך בוחרת המכונה מה עיקר ומה טפל? מה הם חלקי הדיבר החשובים, אשר צריכים להשאר בכתוב, ומה יכול להיות מושלך לסל המחזור?
המכונה המפותחת ביותר לעניין זה כיום היא Style writer 4. אני מציע לכל אחד מקוראי טור זה אשר יש לו עניין ליעל את מערכת התיקשור שלו עם לקוחותיו, להוריד את תכנת הנסיון ל-14 יום, ולהתנסות. בשלב זה המכונה מטפלת באנגלית בלבד. היא גם אינה יודעת לערוך את הטקסט גרפית, ולהנגישו מבחינת תכניו, או לערוך אותו על פי הקבצות של נושאים. אך הדרך בה היא מסווגת את הטקסט ומצביעה על מידת פשטותו – מרשימה.

הדרך ללא ספק ארוכה, אולם חשיבות הנושא ומידת תשומת הלב שהפישוט הניהולי זוכה לה בעולם מבטיחים  התפתחויות מעניינות

גם בארץ גברה לאחרונה מידת ההתעניינות בפישוט הניהולי בין השאר בקרב מרבית חברות הביטוח המבקשות להתנסות ולבדוק את מידת התועלת שמהפיכה זו עשויה להביא להן.

 

אליעוז רבין, מנכ"ל "דבּר פשוט", יעוץ ניהולי  www.daberpashut.co.il