ביטוח רכב עד 4 קילו

מאת: אליעוז רבין

פורסם ב- 4/11/2013

 solowheel1חברי הטוב א' , מייבא לארץ כלי תחבורה קטן וחמוד ושמו SoloWheel. זהו כלי חשמלי חד גלגלי, ללא היגוי, שמשקלו כ-4 ק"ג. הוא מיועד לעירוניים שעבודתם בעיר, לעובדים באזורי תעשיה, ולבלייני פארקים ולסתם חבר'ה שבא להם לחוות את האוויר בשערם המתבדר. שמים את כלי התחבורה הקן בתא המטען של הרכב, או נושאים אותו ב"תיק ג'ימס בונד", ומוציאים אותו כל אימת שמתחשק להגיע ממקום למקום בנוחות ובקלות.

המשלוח הראשון "תקוע" במכס כי אין מי שיודע אם מדובר בכלי תחבורה או צעצוע, ואילו דינים וחבויות חלות עליו.

לאחר מאבק אבוד וממושך, זכה בני בן ה 12 באופניים חשמליים. הסיבה העיקרית: לכולם יש. כל חבריו בני גילו, בלי יוצא מן הכלל , נוהגים להסתובב בשכונתנו על גבי כלי משחית קטנים וקלים, המגיעים למהירות של 40 קמ"ש. השמות קוּפר, גרין בייק, חרש-אופן שגורים בכל בית. בשיחה עם קצין משטרה (ממנו קיוויתי למצוא נימוק מוצלח שיאפשר לי להתחמק מלרכוש לבני את האופניים) מסר לי כי הוא וחבריו מיואשים:" אין שום חוק או תקנה נגד זה, ואני לא יכול לעשות כלום. היתה תקנה שאסור לנסוע מתחת לגיל 14, אבל גם היא בוטלה". ואם רוכב אופניים חשמליים יפגע בהולך רגל- מי ישלם? הוא לא ידע לענות לי.

נהגים שרשיונם נשלל מקבלים שיחת טלפון ובה מוצע להם לרכוש אופניים חשמליים ("כלי הרכב היחיד שלא צריך רישיון"), כפתרון לבעיית ההתנידות שלהם.

דור בני העשרה אינם ממתינים עוד בכליון עיניים לרשיון המיוחל בגיל 16-17. הם נוסעים כאוות נפשם בכבישי ישראל כבר עתה. דור בני ה-30 אינו מוציא את המכונית מחנייתה לצורך תנועה בעיר או נופש, ובמקום זאת הם עולים על המיקרו-רכב שלהם ונהנים מחוויה ומחסכון בעלויות.

סגווי, טרקטורונים, טום-קאט, Solowheel, קורקינט חשמלי. כל אלו ועוד ממלאים את רחובותינו ואת כבישינו. הם נפגעים, פוגעים או מתחמקים בקושי. איש אינו מבטח אותם, ואיש אינו יודע מה החבויות החוקיות החלות עליהם.

בעבר סברו רבים כי האיום על סוכני הביטוח לרכב פרטי ומסחרי יבוא מהתחבורה הציבורית: ככל שתשתפר יסעו אנשים פחות ברכבם הפרטי, וירכשו פחות ביטוח בהתאם. איום זה טרם התממש, ואין יודע באיזה קצב תהפוך התחברוה הציבורית לפתרון המועדף על ההמונים. אך מנגד צצה תופעת הרכב הקליל ומשנה את עולם התחבורה אל מול עינינו. בתוך שנה-שנתיים יהיו הרחובות מוצפים במוטאציות שונות של כלי תחבורה חדשניים, שאינם עונים לתאור הישן והמקובל עימו התמודד המחוקק עד כה. כאשר התבקשנו לפני זמן מה לערוך עבור הפיקוח על הביטוח "מדריך לביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 4 טון" עלינו שאלות אלה, ולחלקן לא היתה לפיקוח תשובה ממשית.

יש כאן אתגר אדיר למחוקק, והזדמנות נפלאה לעולם הביטוח. כרגע הממסד מפגר במרוץ מול הקידמה, והוא עומד חסר אונים לנוכח ההתפתחות המהירה של תחליפי הרכב. האם יהיה מי שיעמוד בפרץ, וימצא את הפתרונות המשפטיים, החוקיים והביטוחיים? האם יקום ענף ביטוח חדש- ביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 4 קילו?