תחרות בעזרת השם

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 15/6/2011

כיפהרבים  עדיין זוכרים את הימים בהם נאלץ מי שהזמין לעצמו טלפון, להמתין זמן רב, לעתים שנים, עד לקבלתו. היו ימים בהם אי אפשר היה לקלוט את שידורי הטלוויזיה, אלא אם היתה לך אנטנה על גג ביתך. מי שרצה להשתמש בטלפון נייד, נאלץ לשלם סכום נכבד ולקבל מכשיר כבד ומסורבל. אם לא אהבת את שרותי האוטובוס באזורך, יכולת ללכת ברגל... ימים אלו חלפו בלי שוב.

הפתרון בכל המקרים הללו- יצירת תחרות.

בכל ענף בו החליטה המדינה לעשות מעשה, נוצר מצב בו חברות התחרו על הזכות לתת לנו שרות, ומי שידע להציע את התנאים הטובים ביותר לציבור הצרכנים- זכה. עם כל טרוניותינו על איכות הטלוויזיה, התחבורה הציבורית, או שרותי הטלפוניה בישראל, אין שום דמיון בין המצב העלוב בעבר לקשת האפשרויות הפתוחה בפנינו היום. אפילו התאגדות עובדים היא היום ענף בתחרות.

העיקרון פשוט: ישחקו הנערים לפנינו. מי שרוצה את כספנו, יואיל ויחזר אחרינו כראוי וכנדרש.

אבל נותרו עדיין ענפים בהם טרם נגע שרביט הקסמים של התחרות. הללו נותרו בבחינת פרות קדושות (ופרות קדושות, כידוע, מייצרות סטייקים טעימים!). כך למשל אין עוררין כי מצב שרותי הדת בישראל נמצא בשפל המדרגה. מוסד הרבנות מקנה שרותים ברמה הנמוכה ביותר האפשרית, ואף אינו עושה די כדי לתקן את המצב. המוסד אף איבד את אמון מרביתו של העם עקב ניתוקו המוחלט ממה שקורה במציאות, והוא נתפש כמאחז פוליטי שנועד להעניק הטבות ומשרות למקורבים ולא לרווחת מקבלי השרותים.

האם אפשר כיום להנשא ולהתגרש באתר אינטרנט? האם אפשר לבחור את הרפטואר שיבצע הרב? את אופי הטקס? האם אדם יכול לתכנן את סגנון הולדתו, חייו ומותו כרצונו?

מי שנצרך לשרותי הדת בישראל בעת נשואין או חלילה גירושין ופטירה נתקל לא פעם בדרישה לקבלת "מתנות", לשרותים ברמה נמוכה ולמאמץ לא מוסתר של כפיית סגנון חיים ארכאי על הצרכן.

הפתרון פשוט. כשם שהמדינה השכילה להוציא מגזרים שלמים של שרותים חשובים לציבור להפרטה ולתחרות חפשית, כך עליה לעשות עם מוסד הרבנות: להפריטו, ולהוציאו למכרז זכיינים לפתיחת הענף לתחרות. למכרז יוכלו לגשת מועמדים מכל זרם ביהדות: חרדי, קונסרבטיבי, רפורמי וכמובן- חילוני. זכיין יפקיד ערבות אשר תחולט כל אימת שציון שביעות רצון הלקוחות ירד מתחת ל- 8.5.

דמיינו בנפשכם את המצב למחרת הרפורמה:

חברת "רבנות חדשה לישראל" תציע שרותי דת 'הכל כלול': נישואין, ברית מילה וחלקת קבר בחבילה אחת.

המתחרה, "דיני נפשות", תציע מקווה פרטית, שרותי ספא מתקדמים וקורס בישול לכלות בהשתתפות שף מהמובילים בארץ. אחריות והחזר כספי מלא להוצאות החתונה ישולמו במקרה של גרושין בתוך שלוש שנים (לרבות החזר חלקי של עלות המתנות לאורחים המאוכזבים)

"דת ירוקה" תהיה המתקדמת מכולם. שרותיה ינתנו מתוך מודעות לסביבה ואחריות חברתית. הטקסים יערכו על פי בחירה מתוך תפריט, וכל משתתף ילבש בבגדים ממוחזרים בסגנון עברי עתיק. מוקד החברה יספק מידע עדכני ושידורים חיים למי שלא הצליח להגיע לטקס.

ובעיקר- הם יתחננו בפנינו שנבחר בהם. הם יתאימו את עצמם לשיגעונותינו ולדרישותינו. הם לא ישענו על משאבי התקציב הממשלתי. ואנחנו- אנחנו נבחר בשרותיהם אם נרצה, ואם לא, לא.